A 4K! pesterzsébeti képviselője eredményesen küzd az átláthatóságért

2015. március 18.

Völgyesi Krisztián, a 4K! önkormányzati képviselője elérte, hogy a pesterzsébeti önkormányzat bárki számára elérhetően és érthetően közzétegye a kerületi költségvetést, a nagyobb értékű szerződéseket és a tisztségviselők és az önkormányzati cégek vezetőinek fizetését, valamint vagyonnyilatkozatait. Ez a lépés jelentősen átláthatóbbá teszi a közpénzek felhasználását és az önkormányzat működését.

Völgyesi Krisztián a 4K! többi önkormányzati képviselőjelöltjéhez hasonlóan tavaly ősszel csatlakozott a K-Monitor, az Átlátszó.hu, a Political Capital és a TI Magyarország által indított „Ez a minimum” programhoz, amelynek keretében vállalta, hogy megválasztása esetén mindent elkövet az átláthatóság javítása érdekében. Ennek megfelelően már képviselőként kezdeményezte, hogy az önkormányzat a korábbiaknál több adatot hozzon nyilvánosságra, és azok egyszerűen, mindenki számára érthető formában elérhetőek legyenek az önkormányzat honlapján. Az új szabályozás elfogadása érdekében Völgyesi - a K-Monitor korrupcióellenes szervezettel együttműködve - több módosító indítványt nyújtott be, és a hivatal ezeket befogadva dolgozta ki a végül elfogadott javaslatot.

Az új szabályozást március 12-én fogadta el a képviselő-testület, amelynek köszönhetően Pesterzsébet nagy lépést tett előre a transzparencia megvalósításában és példaként szolgálhat más önkormányzatok számára.

Önként a helyszínre vezényelt iskolások köszöntik Orbán Viktort

2015. március 15.

A fenti képre vagy IDE kattintva tekinthető meg a teljes galéria a Facebookon.

Fotók: Büki Péter

Hogyan néz ki belülről a szociális támogatások elvétele a szegényektől

2015. február 24.

A 4K! egyik önkormányzat bizottsági tagjának beszámolója

Ma Magyarországon egy új, parlamenten kívüli párthoz az ember nem épp pozíciók reményében csatlakozik, de a politika kiszámíthatatlansága úgy hozta, hogy külsős (nem képviselő) tagként bekerültem Budapesten a III. kerületi önkormányzat szociális ügyekkel is foglalkozó bizottságába.

A bizottsági munka röviden: minden hónapban kapunk egy vaskos iratcsomót, jórészt kérvényeket. Mindegyik ügy mögött emberi sorsok: betegségek, idős, magukra maradt emberek, családok, alkalmi munkák, felhalmozódó tartozások, kilátástalanság.

Az üléseken pedig a kérvényekről döntünk, bár általában a vonatkozó önkormányzati rendeletek eleve eldöntik, hogy mit lehet és mit nem. És ha ez se lenne elég, ott van a kényelmes fideszes többség. A gépezet olajozottan működik.

Csakhogy a kormány az éppen aktuális botrányok árnyékában szépen folytatja, amit elkezdett:

2015. március 1-től a szociális ellátások rendszerét jelentősen átalakították.

Az eddigi lakásfenntartási támogatást, az adósságkezelési szolgáltatást, a méltányossági közgyógyellátást és a méltányossági ápolási díjat felváltja a települési támogatás, aminek jogosultsági feltételeit az egyes önkormányzatok úgy határozzák meg, ahogy csak jónak látják. A gond csupán annyi, hogy az erre a célra adott központi keretet drasztikusan csökkentették. A különbséget persze ki lehet termelni szintén szabadon kivethető helyi adók formájában.

Azaz a kormány az önkormányzatokkal végezteti el a piszkos munkát: szabad kezet ad nekik az elosztásban, és az újabb sarcok kivetésében is, hogy egyáltalán legyen mit elosztani.

A helyi vezetés pedig természetesen inkább a rászorultaktól vesz el, mint hogy új adókkal veszélyeztesse népszerűségét.

Tehát előttem van a rendelettervezet, ami bevallottan csökkenti a jogosultak körét, és az adható támogatások összegét is. Magyarán, a kerületben ez alapján március 1-től olyan idős vagy beteg emberek és egész családok keresetét fogják érdemi vizsgálat nélkül elutasítani, akik eddig éppen hogy képesek voltak saját megélhetésüket, lakhatásukat biztosítani. Ha kicsit is belegondolunk, ezek az emberek jó eséllyel idővel az utcán végzik majd.

Mégis, hogy lehetne erre szavazni?

Az ülésen egy tag kijelentette, hogy erre ő csak nemmel szavazhat. Sietve csatlakozok hozzá. Ekkor szép lassan mindenki szót kér, és jönnek az ellenérvek: "kényszerhelyzet", "inkább most szorítsunk jobban és később, majd ha lehet lazítunk", "ebben a tervezetben benne vannak a korábbi évek tapasztalatai" stb. És a két személyes kedvencem: Már most is költöznek a kerületbe a jobb szociális ellátások miatt, "ne mi váljunk gettósodó kerületté" (a polgármester). Illetve: nem a hivatal munkatársainak a munkáját, hanem a kialakult helyzetet utasítjuk el, ezért "az MSZP képviselői tartózkodni fognak" (az MSZP-s önkormányzati képviselő). Ó, a harcos ellenzéki magatartás…tulajdonképpen meg is lep, hogy ennyi energiát ölnek a meggyőzésembe, ahelyett, hogy simán használnák a túlerőt. De érezni, hogy zavarja őket a különvélemény.

A szavazás eredménye: a bizottság 3 igen, 1 nem, és 2 tartózkodással elfogadta a tervezetet. (Úgy tűnik, hogy a kezdetben még tiltakozó bizottsági tagot meggyőzték az érvek.)

Az ülésen elhangzott, hogy más kerületek is érdeklődnek az új szabályozás iránt, mert ez “annyira jól” sikerült. Nincs kétségem afelől, hogy az egész országban hasonló változások fognak életbe lépni.

A Nemzeti Együttműködés Rendszerében a kiváltságosoknak csak felfelé, míg a többségnek csak lefelé vezethet az út: aki még bír adózni, arról a sokadik bőrt is lehúzzák, aki pedig már nem bír, annak pedig joga van megfagyni az utcán. Érdekesség, hogy amíg így az állam adóbevételei nőnek és a szociális kiadásai csökkennek, a pénz valahogy mégis eltűnik. Mindenki kitalálhatja, hogy hová...

A 4K! önkormányzati testületekbe, bizottságokba bejutott képviselői mindig fel fognak szólni a legszegényebbeket sújtó elvonások ellen, és soha, semmilyen körülmények közt nem szavazzák meg azokat. Így van ez most és így lesz a jövőben is.

Szabó András

 

1956 visszafoglalása

2015. február 18.

Melyik ország érdekeit képviseli a Jobbik?

2015. február 17.

Putyin látogatása kapcsán nem árt emlékezni arra, hogy Kovács Béla, a Jobbik Európai Parlamenti képviselője, pártja Külügyi Bizottságának vezetője, "üzletember", sokat tudna mesélni arról, honnan származtak a Jobbik első milliói. Emiatt számíthat is Vona Gábor védelmére: még attól is megkíméli, hogy vagyonnyilatkozatot kelljen tennie.

Azon túl, hogy Kovács Béla felesége korábban a KGB-nek dolgozott, magával Kovács Bélával kapcsolatban a Legfőbb Ügyészség arra gyanakszik, hogy az orosz államnak kémkedett. Kérték is K. Béla mentelmi jogának felfüggesztését. Ennek már tíz hónapja, és az Európai Parlamentnek sikerült mostanra odáig eljutnia, hogy a jogi bizottsága pár nap múlva esetleg foglalkozik az üggyel.

A közpénzből havi 2 millió forintot plusz költségtérítést felvevő Kovács Béla a gyanú szerint titokban orosz diplomatákkal találkozik. A Jobbik azonban nem csak benne bízik, hanem nyíltan kiáll Oroszország vezetése mellett.

A 4K! ezzel szemben nem látja értelmét annak, hogy eladjuk magunkat az orosz hatalmi érdekeknek. Az orosz gáztól való függőség éppen elég erős már így is, és háztartások millióit érinti. Súlyos hiba ezt azzal tetézni, hogy a Paks 2 beruházás miatt is Oroszország felé adósodunk el. Ezt nem enyhíti az, ha a számos országban korrupciós ügyekről elhíresült német Siemens is része lesz a játéknak.

A 4K! szerint Oroszország éppen elég erős ahhoz, hogy vezetőik kellőképpen tudják képviselni hatalmi érdekeiket. Nem kellene ebbe besegíteni. Titokban és nyilvánosan sem. Az adófizetők pénzén gazdagodó politikusok legalább annyit megtehetnének, hogy nem más országok vezetőinek csápolnak, különösen, ha – mint a jobbikosok - állandóan azt hangoztatják, hogy ők mekkora magyarok.

Magyarországnak a hozzánk hasonló sorsú közép-és délkelet-európai népekkel kellene szövetkeznie, hogy erősebben ellen tudjunk állni, ha Oroszország vagy más nagyhatalmak olyat tesznek, ami sérti a hétköznapi emberek érdekeit.