A kormány ne vonuljon ki a BKV finanszírozásából!

2012. június 12.

A 4K! – Negyedik Köztársaság Mozgalom aggodalommal figyeli, ahogy a főváros vezetése és a kormány küzd azért, hogy minél kevesebbet kelljen költeniük Budapest közösségi közlekedésére. Ezért a 4K! felszólítja a kormányt és a fővárost, hogy közösen dolgozzanak ki egy új, hosszú távú finanszírozási modellt a budapesti tömegközlekedés színvonalának javítása érdekében.


A kormány eddig is 10 milliárddal kevesebb forintot tervezett jövőre a BKV-ra fordítani, ezt most megfejelte azzal, hogy nem fog közvetlen támogatást nyújtani a BKV részére, hanem hasonló értékben fog felszabaduló többletforrást biztosítani a fővárosnak.

A 4K! szerint így egyáltalán nem garantált, hogy az összeg eljut a BKV-hoz. Mint ismeretes a főváros 2009-ig nem vette ki a részét a BKV működési költségeiből. A 4K! álláspontja szerint egy ekkora város közlekedésének hérom lábon kell állnia: az utasok fizetik a működési költség 1/3-át és ehhez mind az állam, mind pedig a főváros hozzáteszi a részét hasonló arányban. Ha bármelyik „láb” hiányzik, a másik kettőre elviselhetetlen teher nehezedik. Ezzel szemben eddig a főváros nem tette be a cégbe a saját részét, most pedig az állam akar kivonulni.

A főváros azért, hogy ki tudja venni részét a működési költségekből, a dugódíj pánikszerű bevezetését tervezi, de ennek az előfeltételei nem biztosítottak: nincs elég P+R parkoló, továbbá a közösségi közlekedés sincs felkészülve az utasszám növekedésére.

A 4K! tájékoztatja a főváros vezetését, hogy a behajtási díj bevezetése előtt színvonalas tömegközlekedés létrehozására lenne szükség, amely minőségileg is fel tudja venni a versenyt az autós közlekedéssel. Csak a példa kedvéért: Londonban és Stockholmban több száz új buszt állítottak forgalomba a bevezetés előtt, valamint a metróhálózatot is bővítették.

Egyetértesz? Támogasd a 4K!-t vagy csatlakozz hozzánk!