A BKV lesz az új Malév?

2012. február 15.

Egyre inkább úgy tűnik, hogy a Malévhoz hasonlóan a BKV esetében is kivéreztetésre játszik a kormány ahelyett, hogy valós megoldást találna a fővárosi közlekedési cég súlyos problémáira.

A Fidesz-kormány az elmúlt másfél évben semmilyen érdemi lépést nem tett annak érdekében, hogy megoldja a BKV rendkívül súlyos gondjait. Ehelyett folyamatosan a közlekedési cég finanszírozásával zsarolja a szintén fideszes fővárosi vezetést. A helyzet mostanra harmadik világbeli állapotokig fajult: a katasztrofális állapotban lévő buszok napi szinten robbannak le, a metrón utazók pedig csak abban reménykedhetnek, hogy a metrószerelvények nem alattuk fognak kigyulladni. Azt, hogy a BKV többé-kevésbé el tudja látni alapvető feladatait, nagyrészt az amúgy alulfizetett BKV-dolgozók áldozatkész munkájának köszönhetjük, ami sokszor ellensúlyozza a géppark siralmas állapotát. Mindeközben a kormány kijelenti, hogy nem hajlandó finanszírozni a BKV-t, a főpolgármester pedig bejelenti, hogy legszívesebben odaadná az államnak a közlekedési vállalatot.


A kormány magatartása kísértetiesen hasonlít a klasszikus neoliberális receptre. Szándékosan hagyják lezülleni és eladósodni a vállalatot addig, amíg már alapvető funkcióit sem képes ellátni. Ezt követően pedig bejelentik, hogy nincs más megoldás, csak a privatizáció segíthet a vállalaton. A BKV esetében pedig nem nehéz kitalálni, hogy kizárólag a nyereséges járatok üzemeltetésébe szállna be a magántőke.

A kormány bejelenti, hogy nem hajlandó finanszírozni a régi struktúrákat, miközben semmilyen érdemi megoldási javaslatot nem tesz. A 4K! szerint a BKV fenntartható pályára állításának elengedhetetlen feltétele a vállalat adósságkonszolidációja. A kormánynak erre meg is lett volna a lehetősége a nyugdíjvagyon egy részéből. Az államosított magánnyugdíjpénztári vagyont azonban nem erre, hanem a gazdagoknak kedvező egykulcsos adórendszer finanszírozására fordította.

Adósságkonszolidáció nélkül a BKV problémái valószínűleg csak a szolgáltatás minőségének drasztikus csökkentésén keresztül oldhatók meg.

A kormány abban is súlyosan téved, hogy a BKV problémája Budapest magánügye volna. A főváros termeli ugyanis a hazai nemzeti jövedelem legnagyobb részét, az azt előállító dolgozók pedig a BKV-t használva jutnak el munkahelyükre. A magyar gazdaság szempontjából létfontosságú, hogy a fővárosi dolgozó emberek megbízható és kiszámítható körülmények között jussanak el munkahelyeikre.

Egyetértesz? Támogasd a 4K!-t vagy csatlakozz hozzánk!